måndag 18 april 2011

Satan i gatan!


Mitt mål med tävlingen va att inte komma sist. Och då går vi och tar en placering i LC:1an! :D En hedrande fjärdeplats blev det och jag måste erkänna att det rann en och annan glädjetår efter ärevarvet.. En riktig boost för självförtroendet även om det bara va en LC och bara 15 startande..
Talle va riktigt på hugget och förstod vad som va på gång. Så känslig och trevlig han var! Gick i en hyfsat fin form hela tiden, även om det va i undertempo inne på banan. På framridningen innan första klassen fick vi verkligen till det bitvis, gung i traven och galoppfattningarna va "to die for" ;P Sen blev både jag och Talle spända när vi kom in i collecting ring så då tappade vi lite. Nu ska vi jobba vidare med att få fram honom och hitta en ännu bättre form, då blir det nog högre poäng nästa gång!
Vi fick 60% i LC:1an och domaren tyckte såklart att han gick i undertempo. I LB:1an gick det dock sämre, men det va helt och hållet mitt fel. Jag missbedömde tiden totalt så framridningen blev på tok för lång! Stackars Talle blev trött innan det va dags att rida programmet så när vi väl kom in på banan gick det seeegt! Galoppen blev urdålig, Talle va trött, hängde på bettet och sköt ut bogen. Jag va trött, blev spänd och hamnade nästan i dragkamp med honom. Men men, det va ett nybörjarmisstag som jag verkligen inte tänker göra om :P Resultatet i den klassen blev 52% och fyra från slutet.

Jag har definitivt fått blodad tand!

När vi kom hem red jag ut en sväng barbacka på Puro och jäklar vad pigg han va! Allt var livsfarligt och det hjälpte inte att det nästan va orkan ute.. Blev lite balansträning tack vare diverse skyggningar och tvärstopp i både skritt och trav. Vi vek av in i skogen så han fick pulsa lite i djupsnö så han fick jobba lite med musklerna ialf..
Idag ville jag inte klänga fast i manen på honom så det blev sadel. Vi tränade galoppfattningar, det är egentligen enda sättet att träna galoppen på honom ute, får han galoppera en bit blir han alltid för het och springig. Fyra-fem språng brukar va lagom. Hur som haver blev fattningarna riktigt bra, efter två första började han ta i mer med bakbenen och komma mer in under sej. Duktig häst! Pigg som attan blev han, men på hemvägen kunde vi ändå trava rätt sansat i en lite lägre form.

På fredag blir det nog klubbtävling i hoppning för min och Puros del. Vi har ju bara tränat en gång sen trampskadan, så jag lurar på vilka klasser det får bli.. 70-80 eller 80-90? Hmmm...

3 kommentarer:

  1. Men herregud - klart det blir 80-90. Ni måste bort från 70-80 träsket. :D Speciellt om ni vill ut på lokal 90-95 i sommar.
    Mvh "En som har rätt" :D

    SvaraRadera
  2. Gud va roligt! Nu är det bara att go for it! =D

    sv: Tack så mycket, det värmer!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att det går bra för er! Bara att fortsätta :D

    SvaraRadera