onsdag 13 april 2011

Puro

Igår kunde jag äntligen åka på hoppningen med Puro! Det va riktigt kul, trots att han minst sagt va lite springig. Puros galopp blir alltid dålig efter en längre vila, så nu gäller det att bygga upp igen och få tillbaka den lite mer ridhästaktiga galoppen.
Hur som haver så värmde vi upp med 5 och halvan (travbommar, litet kryss sen ett galoppsprång till oxer, ja ni fattar :P) och där flöt det på riktigt bra. Vi hoppade upp till ca 105 och alla språng blev runda och fina. Efter det var det en liten enkel bana som stod på tur. Puro blev väldigt springig och vid ett tillfälle trodde jag att jag skulle ramla av, men det löste sej bra ändå :P Banan låg nog på 70cm nånstans, jag är inte riktigt säker.
I det stora hela är jag nöjd, för att va första hoppträningen på gu-vet-hur-länge löste vi det mesta fint, det gick bra att hoppa både i slängtrav och galopp ;)
Puro kommer att tagga ner ju mer igång han och hans galopp blir, då flyter banorna på bättre och han lyssnar mer på mej. Igår va det inte lönt att börja bråka om galoppen mitt inne i banan, bytte han till slängtrav fick han gå i slängtrav tills han rullade över i galopp igen.
Nä, ut och träna galoppfattningar helt enkelt! Dom två-tre första brukar bli bra, sen blir han övertaggad och studsar mest runt.. Han är söt, våran lilla travhäst :)
Som vanligt fick jag order om att hålla in armbågarna och vrida om händerna, tänk att nåt så enkelt kan va så svårt att pränta in i huvudet! Så fort jag inte tänker på det är jag tillbaka i samma läge! Men, jag antar att det bara är att nöta på så armarna får ett nytt (och korrekt) muskelminne, då känns det nog konstigt att sitta och flaxa som jag gjort hittills...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar