torsdag 3 mars 2011

Tlött

En trött Talle mumsar kraftfoder :)

Ikväll red jag och Talle för Hanna igen och jag är riktigt nöjd! Det va fullt i ridhuset så det blev lite trångt ibland, jag föredrar verkligen att va där på förmiddagar jämfört med torsdagkvällar :P 

Hur som haver så började vi med att jobba med skolorna efter långsidorna. Volt i hörnet, därefter öppna fram till E, volt igen och sen sluta fram till hörnet. Talle kan ju göra skolorna i sömnen så det gick bra men jag måste tänka på att inte trycka ut rumpan för mycket i slutan, det blir lätt fyra spår istället för tre. Bitvis fick jag fram honom rätt bra på volterna och kortsidorna. Han har lärt sej hur man "smyger ner" i ett (för honom) bekvämt tempo och ibland märker jag inget förrän han riktigt går i slow-mo! Nu är han nog lite extra slö så här efter vilan, det tar ju lite tid att bygga upp den kondis och muskulatur han har tappat, men jag ska jobba vidare på att få en mer ärlig bjudning framåt i form.
Efter skolorna var det dags för galopp och vi började så smått med förvänd galopp. Började i vänster varv, galopp längs långsidan, halvt igenom och sen avbrott vid hörnet. Det va första gången jag "med flit" red i förvänd galopp, på travarna har jag gjort det tusen gånger men det har ju inte riktigt varit meningen ;) Talle visste exakt vad han skulle göra, vänster galopp kändes rätt bra, men i höger varv blev det lite jobbigare. Han bytte ett par gånger till "rätt" galopp när vi kom ut mot väggen, men efter ett par försök fick vi till det lite bättre. 
Sen på diagonalen fick Talle öka traven och där blev han lite mer på hugget! Han svarade på mina hjälper direkt, och jag kände en markant skillnad utan att jag behövde göra så mycket. Riktigt kul, som sagt så finns verkligen allting där, jag behöver bara verktygen för att få fram det på bästa sätt :)
Vi avslutade med lite trav på en volt som jag fick vända rätt upp i och byta varv i varje varv (blev lite krångligt att förklara, jag vet inte om den övningen har nåt specifikt namn :P). Mot slutet började jag få till det och han formade sej runt min innerskänkel bra. 
Avslutade som vanligt med att lägga ner honom i traven och det är också nåt som börjar bli bättre, han länger steget mer och mer för varje gång :)

Jag känner verkligen hur ringrostig jag är, jag har ju inte ridit dressyr på det här sättet sen vi hade Cisco och det är ju tre år sen nu tror jag.. Puro i all ära, men han är inte riktigt den dressyrhäst jag drömmer om, han tycker att dressyr är dödligt tråkigt om man inte rider den på tid... :P Men "för att va travhäst" är han duktig och jobbar bra med tanke på sina förutsättningar :) 

Förhoppningsvis kommer det bilder från ikväll på lördag, jag hade en proffsfotograf med mej ikväll ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar