tisdag 8 mars 2011

Hagen..

Jag har funderat lite på det här med hagvistelse, för mej har det alltid varit en självklarhet att hästar ska gå ute så mycket som möjligt och tillsammans med andra hästar. Det ultimata är ju lösdrift och en flock! Våra hästar har alltid gått ihop med andra (ja, förutom korta visiter i sjukhagar då).
Jag läste i nån hästtidning att en del människor tycker det beror på vilken roll hästen har (tävlingshäst, hobbyhäst osv.) när det gäller hagvistelse. En tävlingshäst ska stå ensam pga skaderisken medans det inte är så noga med hobbyhästar. Visst, har man en riktigt dyr häst förstår jag att man vill vara försiktig, men ska inte en tävlingshäst få vara häst? Jag har hört att det statistiskt sett inte är så hög skaderisk i en flock och det tror jag stämmer. Vi har haft "hag-relaterade" skador på hästarna, men aldrig nåt jätteallvarligt.
Det naturliga för en häst är ju att gå i en flock och beta hela dagarna och nog ser man på Talle och Puro att dom mår bra när dom får busa med varann och rycka grimma. Är det värt det att ta ifrån hästarna det bara för att deras roll är att va tävlingshäst? Jag är övertygad om att hästen hellre står och flamsar med kompisar än att stå ensam i en liten ruta om den fick välja själv.

Jag aldrig haft en snordyr häst och jag vet inte hur det känns att ha en halv miljon strosande i hagen, men jag har svårt att förstå tänket. Naturligtvis vill alla det bästa för sin häst, men jag tror att det är väldigt lätt att förmänskliga pållarna och linda in dom i lite väl mycket bomull...
Nä, nu är det slutfunderat, jag var bara tvungen att ventilera lite åsikter om ämnet :P

1 kommentar: