måndag 14 mars 2011

Fina, fina häst!

Ikväll på dressyrträningen red jag Talle på tränsbett och oj vad han älgade på i början! Lätt ofokuserad och otaggat rullade han runt och gjorde det jag bad honom men utan att släppa efter. Vi red fram- och bakdelsvändningar, galopp längs långsida och trav på halva serpentinbågar. Talle gick halvdant (eller ja, han jobbade inte alls, i äkta ridskolehäst-anda ;P) så för att peppa honom fick vi göra enkla byten. Där va tanken mest att få igång honom så jag fick gasa på, sakta av till skritt för att sen gasa på igen. Då hände det nåt!
Sista stunden av lektionen släppte han efter och jag fick honom mellan hjälperna. Vi travade på volt och gjorde fattningar och avsaktningar hur lätt som helst! Talle började vänta på mej och gick som en gud :)

Nu är planen att rida på tränsbett på träning och med jaktkandar ute. Han har ju betydligt mer bjudning ute i skogen så där funkar jaktkandaret bra. Det kändes som att Talle va mer framåt på tränsbettet i ridhuset så det är nog en bra lösning :) 
Han har ju en rätt lång startsträcka, men ju mer vi tränar desto fortare kommer vi nog komma till den där fina, ärliga formen! För varje gång hittar jag fler och fler knappar på honom så vi kanske törs ställa upp i nån lingondressyr i framtiden... ;)
Jag slänger in en bild på Pop sen i lördags också. Vi gick ner till stranden och drack kaffe och mös i solen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar