tisdag 1 mars 2011

Hoppträning!

Idag har jag hoppat med Talle för första gången, visserligen bara upp till typ 50 cm, man måste ju ta det lugnt med gammhästen :)
Jag va dyngnervös i början, av nån anledning har jag aldrig litat på halvblod när det gäller hoppning, jag sitter definitivt hellre på en travhäst i sånna situationer. Men oj vad Talle är rutinerad! Han tyckte att allt va lätt som en plätt och gick som en klocka! Jag är överbevisad, det finns faktiskt åtminstone ett snällt halvblod.. ;)

 Vi började med att trava och galoppera över bommar. Det gick supernajs när jag väl började slappna av och låta honom galoppera på, jag bromsar lite halvt omedvetet när jag blir nervös.

Sen hoppade vi två räcken med 4 galoppsprång emellan. Det kändes riktigt bra och jag fick fram en hyfsad galopp tror jag, lite svårt att avgöra sånt när jag är van vid Puros flacka galopp.. Därefter studsade vi över en oxer med galoppbommar framför och med lite krångel (från min sida) tog vi oss över det också. Då började Talle riktigt tagga till på sitt sätt, han blev riktigt samlad och började trampa istället för att skritta framåt. Sötnöten! Han hann coola ner sej innan det va dags att slå ihop hindrena till en liten bana och då flöt det på riktigt bra! Talle är så lugn, taktfast och jämn, det är bara för mej att tänka på mej själv och att låta honom galoppera på framåt.

Jag har ju varit riktigt, riktigt rädd för att hoppa så jag är stolt över mej själv idag, som har hoppat med ett halvblod i galopp och allt! Det är lustigt det där, jag litar på Puro till 110% och är aldrig orolig när vi hoppar, men när jag sitter på ett utbildat halvblod är jag ett darrande asplöv... Men men, Talle är guldet och jag är toknöjd :D

2 kommentarer:

  1. :)
    Kommer bli spännande nu när jag ska börja hoppa Gizmo. Som sagt Marre litar jag ju på till 100%.
    Ha en bra dag!
    MVH JOSSE

    SvaraRadera
  2. Ja det förstår jag, det blir ju lite konstigt när man bara hoppat med en häst på så många år :P

    SvaraRadera