fredag 30 november 2012

Fina häst


Olle har verkligen visat sej på styva linan i veckan. I onsdags red vi i ridhuset med gramanen och oj vad häftig han va! Han kändes helt elektrisk, svarade på min minsta vink och lät all sin energi gå åt till att arbeta på rätt sätt. Som han tog i! Vi började med lite jobb på volten, öka och minska voltens storlek samt länga traven när vi var ute på stor volt igen. Min nuvarande favoritövning, jag kommer verkligen åt Olle i den.
Efter det blev det galoppfattningar. Först på rakt spår, i vänster varv är det klockrent (förutom en smärre huvudkastning) och i höger är det fortfarande lätt hänt att han fattar fel.
Vi avslutade med att galoppera på en jättestor åttvolt och göra enkla byten. Woosh vad fin han va! Jättebra fattningar och en rund, reglerbar galopp. Lyckoruset efteråt va totalt :)


Igår kom hovis och skodde om båda grabbarna. Olle krånglade med Johan i början, ålade sej, drog i benen och smällde ner framhovarna lite nu och då. Till slut blev Johan less och röt till. Olle brydde sej knappt. Ålandet och nersmällandet av hovar fortsatte tills dess att Johan riktigt fått nog. Olle märkte direkt att han gått över gränsen, lyfte upp sin framhov igen och stod som ett ljus resten av tiden. Krångelpelle som alltid ska testa gränser..

När Talle också var omskodd åkte jag tillbaka till Surf för att rida O. Jag kände mej som en skurk när jag fick jaga upp honom från hans bekväma sovplats i hösilaget!
Väl inne i ridhuset va Olle inte riktigt lika elektrisk och full av energi som dagen innan, men gjorde ett väldigt bra jobb ändå. Vi red igenom LC:2an och LB:1an och det kändes riktigt bra. Programridning börjar generellt fungera bättre, det känns som att Olle orkar hålla fokus på ett annat sätt nu. Vi har fortfarande problem med galoppfattningarna, men jag kan rätta både honom och mej själv snabbare nu, så att resten av galoppen blir bättre.

Det känns lovande inför morgondagen :) Då vill jag att vi ska rida åtminstone LC:2an på minst 60%, jag blir faktiskt besviken om vi inte gör det. Är man på hemmaplan och har gått så bra sista veckan tycker jag att det är ett realistiskt mål.

Idag är planen att tömköra utomhus, så O slipper klunsen på ryggen och bara får göra lösgörande arbete. Vi måste va fulla av energi imorgon!
Men, först blir det storstädning av huset och julpyntning. Imorgon efter klubbisen ska vi bjuda mamma, Kenneth, mormor och Mats på middag, som tack för att de hjälpte oss flyttstäda min lägenhet förra helgen. Sjukt skönt att det där är gjort nu, det enda som är kvar är att åka förbi Akelius kontor idag och lämna igen nycklarna, sen är det bara att njuta av sambolivet på Ekorrvägen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar