fredag 2 november 2012

Jag är ingen datanörd

Nej, faktiskt inte. Bara i perioder!

Så. Hela dagen har gått åt till flytt av mina och Olles grejer, småfix på Åsen, ridning och dylikt. Utsläppet i morse gick kanon, som väntat var det bara Olle som va spänd och tittig. Fast det gick inte så snabbt, jag var tvungen att kolla tavlan varannan minut ungefär ;)

Olle verkar lite spänd och konfunderad, i vanliga fall åker man till surf, springer runt i ridhuset och åker hem. Men han vänjer sej nog snart, några dagar måste ju lilla 6-åringen få va lite hispig! Hur som så red jag ca 50 min i ridhuset, tillsammans med i runda slängar 250 andra ekipage. Det var svårt att behålla fokus när det var så trångt, men galoppen på slutet kändes riktigt, riktigt smutt.
Det är ändå bra när det är sådär som det var idag. Känslan i början av passet var hemsk, sånt som vi kunde förra veckan, som öppnor och slutor på volt gick inte alls idag. Olle bara stretade, kastade med huvudet och gick emot. Men sen, när den värsta överskottsenergin lagt sej, förändrades allt. Jag fick igenom mina hjälper, han började samla sej och bli mer lyhörd. Det är den känslan man minns, allt som hände i början är som bortblåst :)

Däremot har jag haft ett problem de sista veckorna. Olle har kommit på att om han stegrar lite och dansar runt när jag ska sitta upp är det krångligt för mej (= kul för Olle). Sist jag tömkörde på Åsen var han extrem, jag hann nästan bli rädd att bli sparkad i huvudet innan jag fått tömmarna från selen.
Jag tror inte han har ont, för så fort han fått trava ett par varv går det hur bra som helst att gejja med tömmar eller sitta av och upp igen. Tokhäst. Idag gick det dock hyfsat, men mamma fick hålla i honom medan jag satt upp.


En trött och drogad Olle efter tandläkarbesöket :)


 I måndags var tandläkaren ut  och gick igenom hästarnas munnar. Olle hade lite vassa kanter (som slipades bort) men annars inga skador alls i munnen. Skönt! Då passar alltså utrustningen och orsakar inga sår och smärtor.


Olles nya Biltematäcke! Snyggt, trendigt och stilmedvetet ;)

Imorn ska vi mocka på Umåker. Azm! Förövrigt så flyttar Talle till surf 1 mars, så om fyra månader får grabbarna gå tillsammans igen. Blir bra :)

1 kommentar:

  1. Han är lite dryg just nu. :) Men jag är helt säker på att det beror på att han är understimulerad. Han har ju i princip vilat hela oktober, först pga benet och sen mörker, regn och hårt underlag. Han har ju dessutom stått själv i hagen, och nu när det regnat så mycket har den varit omväxlande lerig och hård/knövlig. Så i princip har han stått still en månad.

    Olle är så pigg, kvick och vaken... Han behöver stimulans. Får han inte den så börjar han krångla istället. Du kommer ju ihåg när han vilade pga såret i våras - då var han odräglig att sko och lyfta benen på. Då hjälpte det att rasta av honom innan, och jag tror att det är samma nu. Är han krånglig med dig, så longera/tömkör några varv så han får springa av sig. Han blir ju "sig själv" igen efter han fått röra sig ett pass.

    Om man bara ska tänka på vad Olle skulle behöva, så tror jag att han skulle må bäst på lösdrift med hästkompisar. Nu blir det ju en kompromiss mellan häst och människa. :)

    Bäst vore ju om han hade en hagkompis som han får brottas och leka med. Blir bra när Talle kommer dit. :)

    Sen är det nog bara att rida ordentliga pass varje dag, så han får göra av med energi. Var glad att han inte blir odräglig att rida, för då hade vi haft mer problem. Lite springig är ju inte hela världen. :)

    SvaraRadera