måndag 19 november 2012

Tävling, tandagnisslan och allmän förvirring


Lördagen var en bra dag! Olle visade hur rutinerad han blivit med allt runt i kring. Han lastade i stort sett sej själv och va lugn och fin hela dagen, trots att jag inte hade hyrt en box (500 kr för nån timme kändes värdelöst).

LC:2an kändes väldigt bra! Olle spände till lite när vi kom in på banan men vi höll oss inom ramarna. Vi fick 60,71% och kommentaren "Ni ger ett harmoniskt intryck. Önskar lite mer och jämn framåtbjudning och stadigare form för ännu högre poäng. Avspänd häst."
Att han inte hade jämn framåtbjudning beror nog på att han inte orkar hålla fokus ett helt program än, och för att han spänner till lite och "går med backen i". Det känns som att han är beredd, händer det nåt läskigt är han redo att fly!

LB:2an va lite rolig, det va tre domare! Kul :) Vårat snitt blev 53.33% och jag är väl inte helt nöjd över det. Olle kändes ännu spändare än i första klassen och jag tror det beror på de tre domarborden som stod där framme. Han va ännu mer beredd att fly ;)
Han tappade lite fokus och därför blev det en del strul med galoppfattningarna, men överlag kändes det som att vi mognat lite till sen förra tävlingen. Trots att vi va ensamma där inne i det läskiga ridhuset med en läktare som är otäckt nära höll vi oss på mattan!
Överlag tyckte domarna att han behövde mer styrka för att orka hålla bjudning och form, samt att det va en trevlig häst och att jag red mjukt. Kul att höra! :)

Igår va det hoppträning igen. Olle va sjövild! I början gjorde han inget annat än att bocka, stegra och vara helt knäpp. Efter att vi nästan sprungit över Rebecka blev det mest fokus på att trava på volt och lugna ner den galna unghästen. Efter att ha travhoppat lite och galoppat lite på volt började Olle så smått sansa sej och mot slutet kunde vi hoppa linjerna som folk.
I bland undrar man ju..
Jag fick beröm av Rebecka, hon tyckte att jag har en bra balans som satt kvar. Känns som en fjäder i hatten ;) Stundvis va det verkligen rodeo.
Det som stör är att han gick och gnisslade tänder under hela passet. Både Rebecka och jag tyckte att han såg fräsch ut och helt som vanligt, så jag började fundera på om han kände av nåt i ryggen.
Idag tog vi en snabbtur i ridhuset för att kolla läget. Förutom att han va lite spänd och gnisslade tänder kändes han helt som vanligt och mamma kunde inte se någon hälta eller rörelsestörning. Det kom inga bocksprång ens i galoppfattningarna.

Jag vet inte men jag är lite oroad av det där. Enligt uppgift är det vanligt att unghästar gnisslar tänder om det blir jobbigt och dom känner av mjölksyra och sånt. Det låter troligt eftersom han gått mycket och fått jobba en hel del sen vi flyttade till Surf.
Så, nu är planen att han ska få vila imorn, lite lätt tömkörning på onsdag och sen ska vi rida för Anna på torsdag, för att se hur han ser ut då. Jag hoppas verkligen att det bara är någon form av träningsvärk, eller allra helst bara en 6-åring som är lite övertaggad. Det är ju också första gången i sitt liv han står ensam i sin hage (så vitt jag vet, Irland-tiden har jag ju dålig koll på) och det kan ju va så att han står still hela dagarna och så kommer överskottsenergin ut på det här sättet.

Jaja. Är han inte som vanligt till nästa vecka får det bli ett besök på kliniken.

4 kommentarer:

  1. På Irland gick han tilsammans med ca 130 andra hästa, om jag fattat rätt
    MVH:Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahaa ja det är ju lite skillnad från att stå själv! Det blir bra sen i mars, när Talle kommer till surf. Då får dom dela hage igen :)

      Radera
  2. Ja, tänk vad det kan vända på ett dygn... :) Från att ha varit så fin på lördagen, och allt kändes bra, till att bli orolig.

    Det är ju tandgnisslandet man blir lite orolig över. Har ju aldrig hört att han gjort så tidigare. Frågan är varför han gnisslar... Förhoppningsvis är det något övergående.

    Jag klämde ingående på honom igår, och kunde inte se någon reaktion någonstans... Tycker att han borde visat nått, om han har ont. Förhoppningsvis är han bara överpigg.

    Fina Olle. <3 Hoppas han är sig själv på torsdag.

    SvaraRadera
  3. Om vi tänker på att han åkte till och från Vännäs på lördan samt gick två pass så kan jag tänka mig att det var en sjukt mör häst på söndagen. Och därav beteendet. Så jag skulle gissa att allt är okej imorgon :)

    SvaraRadera