måndag 25 mars 2013

Woho! Nu är det gjort

Idag red jag för första gången på kandar. Det va riktigt roligt, Talle va pigg och eggad :) Vi red ute för Rebecka och pålle va tittig och på alerten. Han är ju så rolig att rida när han är sådär. Det märktes att Talle gått på kandar förut, men att det va ett par år sedan nu.

Han prövade lite olika sätt att komma undan på, i början hängde han lite i handen och kändes tung. Sen började han med att greja med tungan, ibland bromsade han upp, knäppte av och försökte lägga tungan över bettet. Han blir lätt trippig på lite skarpare bett, så jag red på bridongen hela tiden. Jag försökte bara vara stadig och hitta bjudningen hos honom och mot slutet började det klaffa. Talle va riktigt fin, speciellt i höger varv. Där hittade vi en fin bjudning och form i både trav och galopp. Kul! Nu blir det kandar på träning hädan efter, målet är ju att nån gång i våra liv rida ett program på kandar :) Men han behöver mer styrka för att orka bära sej rätt, så det är ett tag bort.

Mamma filmade lite :) Det här är vårt svårare varv, men det bjuder jag på!

Olleskrutt fick vila helt idag, men imorn blir det andra bullar. Då är planen att skritta ut en sväng med pållarna. Är herr O på sitt värsta bushumör tror jag att vi linar honom innan, nånstans måste man ju tänka på säkerheten också.. Jag känner inte för att ramla av på isiga vägar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar