tisdag 24 januari 2012

skokräm över frysmärkningen hade inte hjälpt

Talle mår kanoners sen pärsen i söndags, skönt att det gick bra!

Puro och jag hoppade ju i söndags, och jag tror knappast att nån behövde fundera på om han är en travhäst eller inte.
Det va JETEKUL att hoppa och springa JETEFORT! Över linjen med fyra små räcken med två galoppsprång emellan tog vi nog nån form av hastighetsrekord. I vanliga fall är Puro avvaktande och jag behöver snarare trycka på litegrann.
Men inte i söndags inte.
Han ökade hela tiden och svarade inte alls på mina förhållningar.
Hela passet gick åt till att försöka få ner tempot ordentligt, men utan bryska avbrott till slängtrav.
Det är riktigt klurigt ibland. När Puro är på sånt humör galopperar han flackt och jättefort, gör jag en ordentlig förhållning slår han om till slängtrav utan att ta ner tempot. Man måste va lite försiktig och mer föreslå en temposänkning istället för att kräva en.

Sommaren -10


Men, jag ska inte va orättvis. Puro avslutade riktigt starkt! Sista övningen bestod av en liten bana, ett räcke, linjen och sist en oxer. Nånting hände, helt plötsligt va han sej själv igen och gick klockrent! Det va som att sitta på en "riktig" ridhäst! Räcket och oxern låg på 90-1m och Purjan fick med sej ryggen ordentligt i sprången. Duktiga, duktiga häst :D Han behövde nog bara springa av sej lite...

Jag har longerat Olle idag och igår, mest för att träna lite grundläggande lydnad. Igår va han som en treårig unge, "JAG VILL INTE KUTA RUNT DEJ, JAG VILL NER TILL HAGEN!!". Efter en stunds krångel vann jag och han blev världens lydigaste Olle, ever. 
Idag va han världens lydigaste Olle hela tiden, och fick en extra puss på mulen. Han har sina dagar, som alla andra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar