fredag 20 januari 2012

ät gul snö, det kan vara öl

I ett tidigare inlägg skrev jag att jag ville ha snö. Kul att det blev så, men det räcker nu, tack.
Vi tog oss inte iväg på träningen ikväll, halvt oplogade vägar och fallande lapphandskar gjorde att jag fegade ur. Men, skam den som ger sej, på lördag gör vi ett nytt försök!

Istället för att rida ut och möta 700 snöslungor "rastade" jag Olle på banan med longerlinan. Han va duktig, kommandona börjar sitta som dom ska! Jämt, i all hantering försöker jag va noga med att "ptroo" alltid betyder halt, "wooo" sakta av och "ssss" betyder trav. Känns som en bra grej, och alla våra hästar får lära sej det där.
Jag försökte lära vår gamla häst Musse att "bordslampa" betydde galopp, men det satte sej aldrig. Han va för smart, den gamla räven :)

Nostalgitrippade och kollade igenom gamla bilder på datorn. Den här är från sommaren -09 när det bara va blodingar som gällde! Speedy, Musse och Puro. Fina, fina varmblodstravare. Speedy såldes och Musse blev för gammal för att orka med. Men Purjan är som bekant kvar :)


Son of Mustard, eller Musse som han alltid kallades. Den bästa! 8 år fick vi tillsammans och under den tiden va han mitt allt. Idag är han facit på hur en häst ska va. "Han påminner lite om Musse" är det bästa betyget en häst kan få! 


Hittade också en gammal bild på Pippo. Full rulle va det som gällde när vovvsing bara va ett par månader gammal. Som om det har förändrats... ;)

För att återgå till saken. Det verkar som att vi hämtar hem Talle redan imornkväll. Vi ber till snögudarna och ser fram emot att få hem den stora klunsen :) 

1 kommentar:

  1. Musse var verkligen ditt allt :). Trots att han var en SUR gammal gubbe. Hur många gånger mosade han in dig i väggen? :) Kommer ihåg när stallkompisen sa till mig att "- Jag skulle aldrig låta mitt barn ha en häst som Musse..." Men även om han var sur, så var han aldrig elak. Även om han mosade in en i väggen, så sparkades han aldrig. :) Som travtränaren här Umeå sa (som hade honom i träning när det begavs sig) "Den j****n, han gav igen värre när man sa åt han" :). Musse i ett nötskal. När man beskriver honom så låter han som ett monster, men det var han inte. Han var en trevlig häst, supertrygg att rida, och Malin älskade honom. <3 RIP Musse!! :)

    SvaraRadera