torsdag 17 november 2011

Barfotametoder, vildhästmetoder, strasser, NHNNNSSHSHSHS CP... what ever

Förra gången tidningen Equipage damp ner på min hallmatta va första tanken att omedelbart säga upp prenumerationen. Dom hade ett reportage om två systrar som sysslade med barfotametoder och i artikeln kunde man läsa den ena osanningen efter den andra.
Den röda tråden verkar vara att allt ska vara "naturligt". Till varje pris. Att det sen betyder hästar som stapplar in från hagen, är blockhalt på alla fyra och i det närmaste är apatiska verkar inte spela så stor roll. Som jag förstått det kallar dom det för "rehabilitering".

Idag kom nya numret av Equipage. Nu hade dom ett reportage där dom låtit en veterinär bemöta föregående artikel. Han säger vid flera tillfällen att barfota är det optimala för hovmekanismen men inte om hästen får ont av det. Beslag påverkar mekanismen till viss del, men inte mycket. 
Det va ett bra reportage, faktiskt det första jag läst där man låtit nån sakkunnig bemöta "hovvårdarna".
Som hästägare är det mitt ansvar att se till att mina hästar inte har ont och ingen av mina hästar har nånsin haltat efter att hovis varit ute, eller haft problem med sina hovar.

Ett citat från artikeln i Equipage (nov 7 / 2011):
"Det är bara att gratulera den ryttare som har en häst med bra hornkvalitet och exteriör, tillgång till lämpliga hagar och ridunderlag. Du ska dessutom ha valt ett användingsområde som inte ställer högre krav på slitage, skydd, understöd och fäste än att hästen kan leva ett bra liv utan beslag." -Göran Åkerström (legitimerad veterinär, tidigare rektor vid SLU-Hovslagarskolan i Skara och lärare vid BYS och Flyinges hovslagarutbildningar.)
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om ämnet, men hänvisar till artikeln istället. Läs den!

Inga hovar, ingen häst

3 kommentarer:

  1. Ja man måste ju alltid se till hästens bästa.
    Gizmo går barfota. Marre behöver skor. Men just nu går han oxå barfota eftersom jag håller på att sätta igång han rids han ju inte allt för hårt. Jag tror även att Marre inte hade varit kry idag om jag inte haft han barfota de första 6 månaderna jag ägde han, från utdömd till frisk.
    mvh Josefin

    SvaraRadera
  2. Jo, precis det där är ju individuellt.
    Det jag syftar på är "vildhästmetoderna" där man bestämt sej för att hoven ska ha en viss form och helt enkelt skär bort allt på en gång. En sån snabb förändring är vansinnig och förstör så mycket! Dessutom står hästen direkt på kötthoven och får belastningsfång. Huvva!
    Alla förändringar måste ske långsamt..

    SvaraRadera
  3. Min häst Tabasco gick barfota större delen av året tidigare när jag mest red på gräs. Han har bra kvalitet på sina hovar. Men när jag började rida ut mer på honom blev det för stor nötning på hovarna! Han ömmade inte överhuvudtaget men pga av att hovarna nöttes för mycket skoddes han...för sitt eget bästa och för att jag skulle kunna fortsätta rida ut med honom:D Vilket var ett stort mål med honom...att kunna rida ut!!

    Man bör ju se till hästens bästa och INTE ha dem barfota till vilket pris som helst anser allfall jag!! En del hästar klarar helt enkelt INTE av att vara barfota medans andra klarar av det galant!! Har lite svårt för när folk säger att ALLA hästar klarar av att gå barfota oavsett:( Nej, låt hästägaren och Hovis avgöra vad som är bäst för hästen:)

    Och precis som du säger är det INTE alls bra att göra så snabb förändring direkt på en hov!!! Rena rama vansinnet!!!

    Håller med i allt du skrivit ovanstående:D

    Ha en fortsatt bra helg!!

    Mvh Anna & Tabasco:)

    SvaraRadera