fredag 12 augusti 2011

Woosh

I lördags åkte vi in med alla tre till Surf, först dressyrade jag o Talle för Hanna och efter det fick Puro och Olle rulla runt i ridhuset.



Det va väl ingen höjdardag, lektionen gick halvdåligt (jag och mina handleder! Tänk att så lite kan sabba så mycket). Olle skötte sej utmärkt, det va ju första gången han va på surf, men själva passet blev rätt oseriöst. Vi travade runt lite och lärde oss att ridhus är trevliga och att det kommer och går hästar lite nu och då :) 
(Min sits på Olle-bilden är vedervärdig, jag vet :P Jag jobbar på att inte falla framåt när jag rider honom!)

I tisdags åkte jag o Puro iväg och hoppade. P va superfin, glad och pigg. Galoppen kändes stark och fin. Ett stort pluss är att vi numera kan fatta galoppen i trav och inte alltid måste ner till skritt innan, nu är det bara i höger varv som det ibland strular lite. Hans högra galopp är ju den sämre, så mitt mål är att helt avskaffa högervarvet så alla hoppbanor alltid är i vänster varv! Det vore azm :D Men men, innan den dagen får vi springa in i högergaloppen... ;)

Olle och Puro har mest varit ute o skogen och härjat i veckan. Så söt O är, alltid lika go och glad :)

Idag red jag och Talle igenom dressyrprogrammen hemma i hagen. Det va första gången jag red där nere så T tyckte det va spännande och va riktigt på hugget. Så fin han va! Hade bara underlaget varit bättre hade det nog varit bästa ridturen nånsin! Älskade gubbhäst, nu känns allt super inför söndag :)

Efter det va det Olles tur att dressyra i hagen. Han va rätt springig i början men med hjälp av små volter i volten (så att säga) och en stadig yttertygel slappnade han av efter ett tag. Det kändes som att jag hittade ännu fler knappar och att vi tog ännu ett steg framåt! I galoppen blev han lite pigg och busig, men vad gör det när han va så fin annars? :)

Vi traskade runt på Nolia idag också och fyndade en del, bland annat ett helt set med Magic Brush! Två små till hästar och hundar, en lite större till schabrack och andra "pälsifierade" prylar och till sist en sop. Jag hann pröva en av dom mindre på hästarna och sopen litegrann, och bannemej om dom inte är suveräna! Sopen dammar nästan inget alls, vilket är ett megastort pluss för oss som inte är ihärdigast med att sopa stallet flera gånger per dag... :P Det blir fort mycket lera och damm på stallgången, så det är skönt att inte behöva vattna stallgången varje gång det ska sopas. Ska testa borstarna mer imorn!

Kort sagt - en riktigt bra häst- och stalldag idag :)

3 kommentarer:

  1. Härligt att få ta del av ditt "hästliv". Duktiga hästar och duktig! ryttare :)

    SvaraRadera
  2. Kul att höra :) Hur går det för er och er nya då? Han ser superfin ut!

    SvaraRadera
  3. Det går bra, han verkar vara en jättesnäll och nyfiken häst. Ser heller inga tecken på hälta :)

    SvaraRadera