lördag 9 februari 2013

Vecka 6


I måndags och i tisdags teamade jag och herr Talle ihop oss och trotsade snöstorm och kyla. Måndagens ritt blev relativt lugn, Talle tycker inte om att lämna flocken och gå iväg ensam från stallet, men efter lite övertalning gick han med på det. Men jag fick lite balansträning tack vare diverse galoppiruetter, hetsiga ryggningar och sidorörelser (inget av det i tävlingsmässig form, Talle freestylade ;) ). Vi skrittade mest men travade ett par kortare sträckor också, mest för att ta oss förbi läskiga hus..

Tisdagen blev lite mer explosiv, det började med en "dikeskörning" vid grönsaksodlaren. Det stod en lastbil uppbackad vid porten och när det small till i den kastade sej T bakåt och vi ramlade ner i diket. Det sög till rejält i min mage, jag hade ingen aning om vad som fanns under all snön eller hur djupt det var. Det hela slutade som tur va bra, Talle höll sej på benen och kunde ta sej upp. Fast han fick kämpa för att komma upp igen, han tog i så kardborren i reflextäcket (som går över bringan) slets i sär!
Efter en hel del lock och pock kunde vi till slut gå förbi den läskiga lastbilen och resten av turen gick lugnt till. I alla fall tills vi skulle passera gården igen. Just när vi går förbi det förhatliga fordonet börjar dom lasta in burar i den så det skramlar och lever om rejält. Talle skiter nästan bokstavligt talat ner sej, kastar sej i väg i galopp och smällfrustar. Jag fick stopp ganska direkt men vi taktade hela vägen tillbaka till stallet. Söthästen :)



Olle har fått gå på några promenader på ca 15-20 min vardera. Det har gått riktigt bra, bara någon enstaka stegring (när vi gick bort från anläggningen mot Åsen-hållet tyckte O att det va otäckt utan sällskap). Ikväll gick vi bara omkring på området, lite på parkeringen, på ridbanan osv.. Ridbanan var inte plogad så det blev bara nåt varv där, Olle ska ju bara gå på plant, stadig underlag under de här veckorna. Han var spänd men lyhörd och trevlig!
Han tar vilan bra och är inte ett dugg överspeedad på nåt sätt, vilket är väldigt skönt. Nu är det snart bara en vecka kvar till återbesöket. Jag hoppas och tror att han kommer att vara haltfri, med tanke på hur fin han är i benen nu. Men jag ska ta tag i det där med equieterapeuten, jag vill vara säker på att han inte har några problem i ryggen eller så.
Min fina skrutthäst, jag hoppas att han får vara frisk nu och att det här inte blir en långbänk.



Pippo och hans polare Quila :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar