måndag 16 juli 2012

Älg give mej styrka

Nu har jag varit vegetarian i 9 år och har fortfarande inte lärt mej laga mat. På grund av ett järnvärde på nästan ingenting (och konstant utmattning som följd) började jag så smått äta vilt för snart ett år sedan.
Jag är vegetarian för att jag inte vill stödja den svårt ohumana köttindustrin. Därför är det inte emot mina principer att äta vilt, dom djuren har ju fått leva i sitt naturliga habitat och ha ett bra liv.

Älgfärs har jag provat och det va helt ok! Men i julas, när mormor bjöd på svindyr vildsvinsskinka, märkte jag att köttätning är jävligt äckligt. Konsistensen va vedervärdig, trådig och hemsk! Huvva.

Jag rekommenderar vegmat starkt. Det är hälsosammare (om man sköter sej ;) ), miljövänligare och framförallt betydligt snällare mot djuren. Vi konsumenter måste visa industrin att vi inte accepterar djurplågeri!


Det här va PETAs gratulationskort till Paul McCartney när han fyllde år nyligen. Här kan ni läsa mer!

1 kommentar:

  1. Sen beror det väl på vilken typ av kött man köper... vi brukar köpa ekologiskt närproducerat och naturbeteskött i den mån det går, och jag har uppfattningen att de djuren har det ganska bra. Men jag förstår din synpunkt och jag tror det är viktigt att man blir medveten om att det man väljer att äta faktiskt påverkar industrin och djurhållningen.

    Men däremot måste du se till att äta ordentligt! Du ska ju orka med att rida :)

    SvaraRadera