onsdag 11 april 2012

Oh my



Usch, gårdagen tog en äckligt oväntad vändning. När jag kom till stallet såg jag att Olle va röd om ena frambenet. "Neeej" tänkte jag och traskade ner mot hagen för att ta in hästarna. När jag kom till grinden såg jag att det va blod överallt, exakt överallt i snön. Jag fick panik på en millisekund och väl inne i stallet rann det blod ur Olles sår så det blev en stor pöl på golvet. 
Turligt nog va grannen Charlotte i stallet också och vi försökte lägga ett provisoriskt tryckförband. 
Jag hann bli enormt stressad när jag bara kom till veterinärens telefonsvarare, "Om jag inte hört av mej inom en timme får ni ringa igen". Inom en TIMME? Jag va helt säker på att Olle hade förblött då.
Som tur va verkade blödningen stoppas av bandaget och när veterinären äntligen kom hade det slutat helt.
Det visade sej att hoven inte höll på att ramla av, utan såret va mindre än vad vi först trott. Däremot va det djupt och ett blodkärl va skadat, därav den kraftiga blödningen. Tack och lov! Veterinären sydde ihop honom och nu är det boxvila och sjukhage som gäller tills såret läkt. 
Eventuellt kan han ha skadat gaffelbandet, så när såret är helt läkt ska vi åka in och ultraljuda honom innan han sätts igång. Är det skadat på nåt sätt är det bara mer vila som gäller, det ska visst läka ihop av sej själv men kan ta lite tid.  

Veterinären (som förövrigt va hur bra som helst) berättade att om det rinner mörkt, tjockt blod ur ett sår (som det gjorde på Olle) är det bättre än om det pulserar ut ljusrött blod. Jag har redan lyckats glömma lite, men om jag inte missminner mej va det venöst om det rann och nåt artär-aktigt om det pulserade ut. Bra att veta!






Olle fick ett rosa bandage av veterinären, som plåster på såren.. :)


Medans Olle va drogad och hjälplös passade vi på att klippa hans pannlugg, han är ju så rädd om öronen i nyktert tillstånd. Blev kort-kort den här gången!


Älskade häst, jag trodde verkligen att det va kört så att få höra att det bara är vila som behövs va som att vinna högsta vinsten! Lite tråkigt är det ju såklart att vi missar hela våren, men vad gör väl det, i sommar är vi fit for fight igen :)

2 kommentarer:

  1. Ja, det såg läskigt ut när han gjorde illa sig. Hoppas nu bara att det läker fort och bra. :)

    SvaraRadera
  2. Usch va obehagligt!
    Hoppas det läker ihop snabbt och fint så det inte blir några komplikationer.

    SvaraRadera