torsdag 31 januari 2013

All är inte lost

Som de flesta redan vet blev Olles diagnos ledinflammation i höger bakknä och höger framkota.
På kliniken blev Olle longerad, böjd och behandlad. Under longeringen visade han lite hälta på höger fram, som sedan blev lite tydligare på böjprov. Han var lite gallig om bakknäna men visade ingen hälta bak när han longerades, men markerade litegrann under böjprovet.

Veterinärer kan ju aldrig garantera nånting, men hon kunde inte se att det här är något som kommer att påverka honom i framtiden. Men hon tyckte att jag ska ha hans bakknän i åtanke och jobba på att stärka muskulaturen runt det området mer.
Nu ska han vila och promenera lite i tre veckor och sen åker vi tillbaka på återbesök. Jag hoppas verkligen att han är haltfri då!

Nu känns det som att steg ett är att ta ut en equieterapeut som får klämma igenom Olle, så vi kan utesluta att inflammationerna beror på att han snedbelastat pga ryggproblem eller liknande. 

Det är jättesvårt att säga, men min teori är att det har blivit mycket ridhus på sistone och att han helt enkelt har blivit överansträngd. Jag måste variera träningen mer. Veterinären tipsade om att jobba oftare med bommar och hoppa lite studs för att stärka muskulaturen mer, och hon avrådde från att rida i djupsnö. 
Usch. Jag är så nojjig nu. Jag vill ha ett minutiöst schema som säger exakt hur jag ska lägga upp träningen för att undvika att det här händer igen. Men men. Bara att ta en dag i taget och hoppas att han är ok igen när det är dags för återbesök! 


Talle är under igångsättning! Vi har longerat honom lite och gått lite promenader. Jag är jättetaggad på att sitta upp och rida en sväng, det va så länge sen sist! Våran finTalle :)

1 kommentar:

  1. Jag tror nog också på din teori, ganska stor skillnad mot hur ni har tränat tidigare så inte alls omöjligt att det har blivit en överansträngning. Men det är ju bara bra att ni kollade upp direkt, så med tanke på det är det säkert bara att köra igång igen efter återbesöket :) Du är inte första personen som får behandla sin häst! Nu på vår-vintern är det ju dessutom mycket bättre underlag ute än vad det är på senhösten så då är det lättare att variera underlag och träning!

    SvaraRadera