torsdag 1 september 2011

Underbara femåring!

I veckan har Olle fått många nya intryck att smälta. I måndags åkte han åklådan till Surf för våran första dressyrträning nånsin. Det va full rulle på ridskolan, hästar överallt och ponnysar som galoppade. Olle va så spänd så han skakade och blev väldigt bufflig och "gåpåig", men han hade med sej sin BFF Puro och det hjälpte lite.
När jag satt upp och började rida va jag lite nervös också, att bara sätta sej upp på en tokspänd 5-åring som man inte riktigt känner än är inte vanligt förekommande i min värld :P Men det visade sej snabbt att jag inte hade nåt att oroa mej för! Olle va jätteduktig, han kunde inte riktigt slappna av och jobba, men han skötte sej som en gud! I början va det säkrast att gå alldeles bredvid Puro men efter bara en liten stund gick det bra att trava runt "helt  själv"! Storkillen :)

Dagen efter va det i vanlig ordning hoppträning och då fick båda grabbarna åka åklåda till Surf. Jag och Puro började hoppa, vi skulle bara få en lätt träning så vi kunde skrapa ihop lite mer självförtroende inför lördag. Puro va pigg och lite springig, men piloten hade huvudet under armen! Jag vet inte vad jag sysslade med, men mest troligt ingenting. Vi rusade runt en liten bana och det va inte förrän vi bara hade några hinder kvar som jag började hitta rätt ridning. De sista sprången blev bra, så vi minns dom och glömmer första delen av passet ;)
Efter en snabb avtravning fick Puro skritta runt med mamma och jag satt upp och började värma upp Olle. Han va mycket lugnare än dagen innan och kändes mer lyhörd, men det började bli mörkt så det va lite läskiga skuggor längs ena kortsidan. När vi var varma började vi med att travhoppa ett litet kryss och O hoppade jetehögt över det. Andra gången tog vi det i galopp och då blev det en mer lämplig språngkurva.. :) Jag skulle inte greja så mycket före hindren utan låta O själv komma på att han måste taxera lite för att komma rätt. Han va så duktig! Vi tog bara några språng och det kändes jättebra hela tiden. En pyttebana på två hinder blev det också, en oxer och ett räcke. Hindrena klarade vi galant, men det va lite knepigare att hålla rätt på galoppen, det blev höger i vänster varv och vise versa. Inte lätt att hålla reda på allt i början! :)

Idag fick alla tre vila, framförallt Olle va nog i behov av det..

Jag och Talle dressyrade efter vägen i måndags och han va jättemodig! Först travade och galoppade vi ner till sjön och sen skrittade vi ända upp till stora stenen i skogen. Helt själva! T vågade till och med gå förbi en jeteäcklig cykel som låg slängd bredvid stigen, vi blåste lite och stirrade på den och sen va det ingen fara. Vi har verkligen kommit en bit sen förra hösten, då det tog stopp vid grannens garage. Det va länge sen han satte sej på rumpan och darrade som ett asplöv. T börjar verkligen bli en modig gubbe som klarar sej utan trygga Puro! :)

<3

Jag har precis kommit hem från jobbet nu och är inte alls trött. Jag har kommit hem strax efter 6 på morgonen hittills i veckan och att gå och lägga sej tre timmar tidigare än vanligt är lite svårt :P Men men, det kan ju underlätta att stänga av datorn..
Imorn (idag, torsdag) ska jag och Natalie rida ut, och jag lurar på om jag ska rida T och sen tömköra O. Det blir nog alldeles förträffligt!

Well well, natti natti!

2 kommentarer:

  1. Hej Malin.
    Jag följer din blogg och tycker det är så roligt att det går så bra med Olle,,,
    Visst är han härlig, klappa om honom från mig och ge han ett äpple =)
    MVH: Ingela

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Ja, han är verkligen allt vi önskade oss och mer där till :)

    SvaraRadera