måndag 19 september 2011

Segt


Sen hopptävlingen på Surf har jag och Puro hunnit med två träningar och vi har fortfarande samma härliga känsla! Numer hoppar vi på söndagar för Rebecka och det känns jättebra. Förra söndagen hade vi en riktigt bra dag, stark, fin galopp och inga konstigheter. Igår va vi inomhus och jag fick verkligen klart för mej varför jag föredrar att vara ute.. Jag tror att P tycker det blir för trångt i ridhuset, han vill knappt galoppera och blir lite mer stressad. Trots det gjorde vi ett bra jobb igår, bitvis va galoppen fin och själva sprången va hyffsade.
Igår hoppade vi bland annat 5-½:an och jag måste bara berätta att oxern låg på 110 cm och vårt allra sista språng över det blev suveränt :) Duktiga travhäst!


Olle har varit på sin första dressyrträning. Vi red för Anna och jäklar vilken bra lektion det va! Mycket föll på plats och jag fick en aha-upplevelse :) Nu längtar jag till nästa gång, men det blir tidigast vecka 39, i måndags va tandläkaren ut och tog bort en vargtand på O. Den satt på höger sida vilket kan förklara varför han har haft svårare att ta stöd på yttertygeln i vänster varv. Det går inte att säga säkert, men tanden har nog inte hjälpt i alla fall! Nu får O inte ha bett i munnen på två veckor.
Förra lördagen hade Puro lyckats sparka Olle också, ovanför knät på vänster fram. O har inte varit ett dugg halt men lite svullen så han fick vila hela förra veckan för säkerhets skull. Sen ett par dar tillbaka är svullnaden borta så nu är planen att testa rida på hackamore den här veckan, det blir intressant ;)

Talle har varit underbar. Sen lektionen för Anna har jag äntligen förstått vilket slags stöd i munnen det är som en häst som T behöver. Efter 6 år på Puro (som man skulle kunna rida med en sytråd istället för tyglar) har min uppfattning blivit lite skev. Jag har krävt mer av Talle än förut och vilket gensvar jag har fått! Istället för att älga på halva passet har han börjat jobba nästan direkt. Och jag också för den delen ;)

Olle har också blivit skodd hos oss för första gången och det gick kanonbra! Det är bra att alla våra pållar är snälla att sko, jag vet inte vad jag skulle göra om nån va krånglig. Huga vad drygt.

Vinterns hösilage har varit en följetong som tyvärr inte är slut än. Men, det gamla är reklamerat och vi har beställt nytt så förhoppningsvis är balarna där dom ska vara nästa vecka! Gudomligt skönt att det gick så bra som det gick ändå, det hade varit hemskt att vara fast med otjänligt hö... Vad hade vi gjort då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar