söndag 19 januari 2014

Andra klubbtävlingen

Igår red jag och Blanko våran andra klubbtävling nånsin och jag är sjukt nöjd! Jag va tävlingsledare och det strulade lite dagarna innan så jag har nästan inte hunnit fokusera alls på mina egna ritter.Trots det gick det över förväntan! Planen va att rida LC:2 och LB:1 utom tävlan på antingen tränsbett och graman eller kandar. Men när vi red fram inför första klassen kändes det bra så jag valde att rida enbart på tränsbett.
Blanko spände till innanför staketet och kändes ganska stum i munnen, framförallt i början av travprogrammet. Han blir lite tveksam och trippig, men när jag fick fram honom i en lite friskare trav blev känslan bättre. Vi fick 67, 86% så nöjd är jag, helt klart!

I LB:1an kändes han verkligen som guldet på framridningen men spände till inne på banan igen. Jag tyckte att han kändes lite trött och stum, men lyhörd. I mellangalopperna längde han fint, men det blev desto svårare att samla ihop honom igen sen. Speciellt i den sista längningen, jag rår inte på 175 cm-Blanko med mina 55 kg när han sätter den sidan till :P Men vi sprang inte över staketet i alla fall, alltid nåt ;)
Vi fick 62,93%, en blågul rosett och kommentaren “Flott! Bättre i munnen nu men lite stram i sin överlinje. Rolig häst att jobba vidare med – kvalité finns!”. Den kommentaren värmer enormt mycket :)

Blanko blir ju lätt orolig i munnen när han blir spänd. Då gapar han gärna för att komma undan bettet, så det är nåt vi jobbar stenhårt på. Men det har blivit bättre sen i somras, så det känns som att vi är på rätt väg :)

004

Bild som jag snott från mammas blogg, Blanko är lite tlött och less på ridhuset :) Och att ha rosetten på tränset va inte aktuellt..

2 kommentarer: