lördag 6 april 2013

Gbg och fina hästar

I förrgår bokade jag och älskling flygbiljetter till Göteborg! Vi ska ner och se en av delfinalerna i världscuphoppningen och gå på Eurohorsemässan :D Så sjukt roligt! Så nu blir det ett asketiskt leverne tills dess så vi hinner spara ihop så mycket shoppingpengar som möjligt…

Pållarna har jobbat på bra i veckan, Olle och jag har börjat jogga lite under turerna och han känns fortsatt fräsch. I torsdags red vi i ca 25 min i ridhuset och då var han sådär cool och lugn som han inte varit sen före skadan. Härligt! Då passade vi även på att jobba lite med skritten, när jag kortar tyglarna ska han ta ett mjukt stöd på bettet och gå avslappnat, inte börja kasta med huvudet och dra. Bara jag va stadig i händerna och inte började lirka och hålla på när han stökade så slappnade han av ganska bra till sist. Vi tränade även halter och efter ca 150 stycken började jag känna mej nöjd ;)
Skritten ska vi definitivt jobba vidare med nu, det är våran svåraste gångart..

Talleban har fått en rätt lugn vecka, tisdag och onsdag var han moraliskt stöd åt Olle och skrittade bara. I torsdags red han och jag ut en sväng i skogen. Talle tyckte det va stenkul! Han va riktigt framåt och frustade på som värsta unghästen :) Dessvärre blev det ingen lång tur, det har ju tinat så mycket så snön var porös och på en del ställen trampade han igenom. Jag blir ju så nojjig över gaffelbandsskador och så vidare så det blev bara trav och galopp på “traktorvägen”.
Idag ska vi rida för Erika och det ser jag verkligen fram emot. Han är ju så rolig att träna med :)

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt med mera träning!

    Och tror det är riktigt nyttigt att du måste ta det lugnt med Olle för han mår nog bra av att jobba med skritten, halter, formen osv vilket så klart går super att jobba med när man måste ta det lugnt :) Och ang. avbrottet efter bytet, spelar ju ingen roll. Bytet var bra ju, du glömde bara att fortsätta rida ;D

    SvaraRadera