måndag 8 april 2013

Erikaträning

Lördagens träning gick bra, vi fortsatte  med lite styrketräning i galoppen och skänkelvikningar. Skänkelvikningarna kändes helt ok, det jag måste tänka på är att inte låta baken leda, speciellt undan höger, och förhindra Talle från att tvära för mycket. Vi fick rida trappan och den hjälpte väldigt mycket.

Galopparbetet bestod av rakriktning på medellinjen. Sjukt svårt! Talles rumpa vill så gärna gå lite innanför spåret åt vänster och när jag ska korrigera genom att rida lite vänsteröppna är det så lätt hänt att han gör ett byte. Ibland kändes det som att vi satt och red seriebyten, Talle bytte, jag bytte tillbaka, han bytte igen osv. Men känslan blev bättre mot slutet, då spårade han lite bättre och jag förstod mer hur jag skulle göra för att det inte skulle bli ett byte.

Här kommer ett klipp från medellinjen, men det syns dåligt på filmen att han inte riktigt spårar. Men jag måste säga att det är roligt att ha något så konkret att kämpa vidare med och jag har fått med mej många verktyg att jobba med efter de här två helgerna. Oj vilket muskelknippe Talleban ska va i sommar ;)

 

1 kommentar: