onsdag 5 december 2012

Tömkörning i sinne


Jag beställde lite grejor från Hööks och paketet kom i måndags. Två nya bett, ett vanligt tvådelat tränsbett och ett likadant fast i syntet med äppelsmak. Jag har ju bara ridit Olle på tredelade bett så det känns bra att variera med tvådelade! Utöver det blev det en ny tröja till mej, lite småjox och en sisalduk. När jag läste beskrivningen på sisalduken blev jag sjövild, den skulle va suverän på gula fläckar! Glad i hågen skulle jag prova den idag, men icket. Den funkade inte alls, åtminstone inte i torrt tillstånd. Tänkte prova att blöta den imornkväll och se vad som händer, idag kändes det taskigt att blöta ner herr O innan han skulle ut i polarvindarna igen..


Imorse blev det tömkörning inne i ridhuset (jag är nog den enda hästägaren i norrland som inte äger ett par funktionella vinterkängor och mina gamla jodpurs håller inte kvar nån värme alls. Kanske en bra julklapp? Tips till mamma? ;) ).
Vi tränade mest på min gamla favoritövning från gymnasietiden, när vi tömkörde ridskolehästar på Hippo för Anders Boberg, och det är den som bilden visar. Det bygger på volter och rakriktning, hästen ska vara ställd och böjd på volten, för att sen gå ut på rakt spår en bit och därefter in på volten igen.
Jag brukar få börja med att bara rakrikta Olle ett par steg mellan volterna eftersom han nästan jämt är springig och ofokuserad i början av passen. Då har vi som svårast med rakriktning på töm.
Allt eftersom han slappnar av kan jag öka sträckan mellan volterna och ändå ha stöd på bägge tömmarna, + att han böjer sej på ett bättre sätt på voltspåret.
För att vara noggrann med att hästen verkligen blir rak brukar jag påbörja och visa hästen vägen ungefär vid den röda pricken. Då känns det som att hästen förstår och det blir rätt direkt.
Övningen kan va rätt svår, i all sin enkelhet.. Det är även bra träning för tömköraren, man påminns hela tiden om att behålla rätt position.
Jag och Olle gjorde övningen i trav och galopp idag och jag är väldigt nöjd över känslan. Volterna blev bra, med stöd på yttertömmen, och han va rund och fin i formen. Duktig pålle! :)

Jag testade äppelbettet idag och det känns som att Olle tyckte om det. Han skummade lite mer runt munnen, men verkade tillfreds och glad! Orkar jag trotsa min förkylning jag dragit på mej (just nu sitter jag inlindad i filtar och försöker glömma bort febern) ska jag prova rida honom på det imorgonkväll.

4 kommentarer:

  1. Mamma noterar "varma vinterskor" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där ;) Även svarta läderstövlar! Jag fyller ju år också ;)

      Radera
  2. SV: Ja kan mycket väl vara så. Men han har ALDRIG kommit ifrån en lastning eller vunnit i en lastnings situation. Så jag förstår inte varför han testar mig då han vet att han aldrig vinner. Visst har jag märkt att han kommit i en riktig trots-period nu och det kan mycket väl påverka. Men jag blir bara så less...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så härligt med unghästar... Olle är som rumpnissarna i Ronja Rövardotter - "Vofför de då??"

      Man kan tro att man jobbat igenom något, tills dess att Olle får för sig att ifrågasätta IGEN!

      Man får leva på de gånger det går bra och ignorera tjafset. :)

      Radera