tisdag 14 februari 2012

Ljuva träningsvärk

Jag har en sån fantastisk träningsvärk, speciellt i magmusklerna. Det känns bra, då har jag ju suttit skapligt i sadeln igår ialf :)


 Började dagen med två galoppinspirerade turer på Talle och Puro. För Talle blev det mest fokus på tempoväxlingar och mycket ökad galopp. Tror det är bra för gubben att länga lite och ute efter vägen har han ju en sån bjudning! Avslutade med en hel del diagonalslutor i skritt och trav. Jag tycker det gick bra, trots att det blev svårt att behålla bjudningen. Jag ger oss VG :)

Puro fick jobba ordentligt, vi red bort till Yttersjö och hann säkert göra 25 galoppfattningar! Han tar i som satan just i fattningen men orkar bara hålla kvar den runda galoppen ett par språng, så vi fokuserade just på fattningarna, från skritt. Puro blev rejält eggad och jobbade på bra! När jag travade av honom kändes han klockren, den fina, avslappnade traven va framme och travartraven som bortblåst :) Jag red honom på hackamore igår och jag måste säga att det funkar förjäkla bra ute!


Sen på kvällen red jag Olle för Anna och trots att han behöver bli starkare hade jag en bra känsla under hela passet. Han slänger lite mer med huvudet nu än innan jul, men det är ju inte så konstigt med tanke på att han vilade nästan hela december. Dock känns det som att grunderna sitter bättre.
Det krävdes lite övertalning för att hitta mellantraven men när vi väl gjorde det kunde jag inte sluta le, oj så trevlig han blev!
Nu ska vi lägga mycket energi på att flytta undan skänkeln, det funkar inte klockrent i dagsläget. Planen är att lägga in lite sånt varje dag, till slut sitter det ju i ryggmärgen :)

 Olle efter tömkörningen i helgen

Lastningen gick förövrigt också kanon igår, när vi skulle till Surf tog det en kvart och när vi skulle hem gick Olle in direkt! Det är riktigt, riktigt skönt! Den här testperioden Olle haft verkar lida mot sitt slut. Allt som va problem för fyra veckor sen är en barnlek idag (tränsning, uppsittning, att lyfta hovar och lastning)! Underbart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar