fredag 17 februari 2012

Dressyrhästar fulla stallet!

Igår tömkörde jag herr Olle på banan. I början blev det upprörda känslor, just som vi kom ut på banan skulle Ida och Harry rida ut. När Harry avvek försökte Olle övertala mej om att vi borde följa med, men till sitt förtret misslyckades han.
Efter att han härjat av sej lite började jag med skänkelvikningarna och det tog 4 sekunder, sen va Olle ett dressyress! Oj vad han jobbade på bra, traven va fin och jag hade honom på yttertömmen i stort sett hela tiden. Introducerade sidvärtesövningar i trav också, men det kändes som lite överkurs i dagsläget. Banan är liten och jag är rätt ringrostig på tömkörning just nu :) Däremot blev det en del tempoväxlingar, nu vet han att "sch sch sch" betyder öka traven. Olle är verkligen vass!

Ikväll åkte vi in till Surf med Talle och frågan på allas läppar är "Vars kom den traven ifrån?"
Jag red en stund för Anna och jag önskar att jag hade gjort det för längesen. Talle va samlad, hade bjudning och traven va en ren njutning. Galoppen måste vi däremot jobba på, han blir lite lång och stark och jag orkar inte hålla det stöd på yttertygeln som han behöver.
Nu är jag jättetaggad på söndagens klubbis, det finns nog en liten chans att vi inte kommer sist! Duktiga, fina gammhäst :)



Talle har numera två lås på sin boxdörr. I måndags efter Olles dressyrpass bestämde sej Talle för att Olle är dum och måste tuktas. Han kastade sej genom sin boxdörr och flög på stackars Olle som stod på stallgången, halvvägs in i sin box.
Men det är klart, väger man 700 kg är väl två skruvar i väggen ingen match.. ;)

2 kommentarer:

  1. Sv. Det jag menade med att pullarn inte kommer användas så mycket på dressyrbanan var mer menat som att dressyrryttare är hemskt traditionsbundna och eftersom pullar är klassisk hopputrustning så tror jag inte att så många kommer att använda den, även om den är tillåten. Jag tror att det är som du skriver, att den minskar risken för sår, om den inte späns så hårt. Däremot så spänner många pullarn för högt. Om du tittar i TR så ser pullar nästan ut som en vanlig engelsk nosgrimma med snok eftersom den sitter så långt ner. Om det är rätt eller fel vet jag faktiskt inte... :)

    SvaraRadera
  2. Va roligt att Talle lyckats bibehålla en del hos mig och inte tappat i formen osv :)

    SvaraRadera