tisdag 13 augusti 2013

Träningsvärk

Igår blev det en mästarmiddag på Max efter jobbet! Gött. Efter det blev det två pass på ridbanan med två väldigt olika hästar. Olle va superduperpigg och vågade inte gå nära kortsidan mot skogen. Först ville han inte alls men mot slutet kunde han i alla fall trava förbi. Fast spänningen släppte aldrig! Jag fokuserade på lösgörande övningar och måste säga att jag är väldigt nöjd över skänkelvikningarna vi gjorde. Se där, han minns ju trots allt. I skogen har det varit en helt annan sak.. :)

Blanko fick också träna på det här med att bli lösgjord. Jag ställde i stort sett inga krav på honom, förutom att trava på i ett friskt tempo, söka sej framåt-nedåt och inte hänga i högertygeln. Jag provade att rida på nästan hängande tyglar och överhuvudtaget inte ens ge honom möjligheten att hänga på högern, utan det var bara vänstern han kunde få kontakt med. Tycker det känns som att det funkade ganska bra. När han ändå bet fast flyttade jag honom undan högerskänkeln och då lossnade han igen. Kanske ett steg i rätt riktning? Tur att vi ska få experthjälp av Rebecka på torsdag :) Jag fick honom inte så rund som jag ville ha honom, men Rom byggdes ju inte på en dag.
Dock känns det som att han blivit känsligare för sidförande hjälper nu. Kanske har det varit bra med en lugn sommar? Tid för reflektion och eftertanke liksom.

Idag har jag och Pippo teamat ihop oss och eftersom den lille herrn inte vill vara ensam och definitivt inte vill vara runt hästar, blev det ingen ridning. Får bli en skogstur för båda imorn istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar