lördag 4 maj 2013

Sjukt sliten

Idag va det klubbtävling och allt flöt på bra. Känns skönt inför tävlingen i augusti :)

Olleskrutt tyckte det var jättespännande med årets första tävling utomhus och bjöd på lite luftakrobatik på framridningen. Eller, man kan säga att idag va det en sån dag då Olle inte tål sporrar. Han accepterar dom mest jämt, men ibland är han lite för… överelektrisk ;)
Hur som så fick jag mej en åktur precis efter att vi börjat rida fram till första klassen. Då plockade jag av mej sporrarna och han höll sej på mattan. LC:2an kändes helt ok, Olle var väldigt spänd och tittig men relativt lyhörd. Vi får vara nöjda över domarens snälla 63%!

Eftersom jag var övertygad om att Olle skulle va betydligt coolare i LB1an krånglade jag på mej sporrarna på mina (nya!) stövlar och började rida fram. Det gick väl skapligt, stundvis spände han av och blev trevlig men mestadels var han som en fiolsträng. Lite bock och så men inte mycket. När vi fick gå in i collecting ring dampade han lös ganska ordentligt så då fick sporrarna åka av igen. Programmet gick sämre än LCn, Olle va superspänd och jag gjorde inte en bra insats. Jag kan bli lite låst när han håller på sådär. Vi fick 58% och domaren tyckte att jag behövde mjukna lite i handen och rida mer framåt. Gosh… Jag brukar få höra att jag har mjuka händer så det kändes inte så kul. Bara att gräva ner sej och gå vidare!

Jag hann få en liten pratstund med domaren efter tävlingen och då berättade hon att hon tyckte Olle var en frän häst och att jag lyckats lotsa runt honom på ett bra sätt, så att han fick en trevlig resa trots spändheten. Det värmde :)

Nästa helg blir det nog en tripp till Lycksele, det brukar ju vara så trevliga och mysiga tävlingar där. Mest troligt stannar vi tills på söndag så vi har ett litet meeting att se fram emot :)

1 kommentar:

  1. Du ska nog tänka elastiska händer och inte mjuka. Du har ju en tendens att bli för mjuk, men när han väl spänner till så är det lätt att man själv fastnar lite och håller emot, där tror jag du måste försöka lossa honom, och försöka mjukna men utan att släppa om du förstår.... det är ju så vi har tränat tidigare iaf. Ps jag kanske kommer ner den 16e om du är sugen på en träning. Kul med Lycksele, bra träning för Olle att åka bort :)

    SvaraRadera